WERELD LERAREN DAGPROGRAMMA IN AMSTERDAM: “Nederland gewonnen, Turkije gemist”

WERELD LERAREN DAGPROGRAMMA IN AMSTERDAM: “Nederland gewonnen, Turkije gemist” BASRİ DOĞAN-AMSTERDAM Vanwege Wereldlerarendag deelden lerar

De Jonge Çağlayan schrijvers op bezoek in Amsterdam
Tweede Kamerlid GroenLinks Nevin Özütok: Rechtvaardigheid komt niet vanzelf
Voormalig Turkse bureaucraat: “Ik kon het geschreeuw van gemartelde gedetineerden horen”

WERELD LERAREN DAGPROGRAMMA IN AMSTERDAM:

“Nederland gewonnen, Turkije gemist”


BASRİ DOĞAN-AMSTERDAM

Vanwege Wereldlerarendag deelden leraren die werden blootgesteld aan immigratie uit Turkije en die hun onderwijscarrière opnieuw begonnen in Nederland, hun verhalen in het programma.

Veel leraren die in Nederland asiel zochten, woonden de bijeenkomst bij, die plaatsvond in de conferentiezaal Sara Burgerhart Activiteitencentrum (SBAC) van Stichting Gebroken Krijt in Amsterdam. Tijdens het panel dat werd gemodereerd door de Nederlandse schrijver James Roolvink, zei medevoorzitter van de Broken Chalk Foundation Ramazan Ince dat er de afgelopen vijf jaar veel mensenrechtenschendingen zijn geweest in Turkije en dat iedereen die tegen de regering van president Erdoğan is, of wie dan ook, die tegen hem is, tot terrorist is verklaard.

İnce gaf de volgende informatie: “Er zijn ernstige mensenrechtenschendingen tegen onze onderwijzersvrienden die in Turkije wonen. Het leven wordt voor hen elke dag moeilijker. We moeten iets voor ze doen. We kunnen niet doorgaan met ons leven door ze te vergeten. Daarom hebben we de stichting Broken Chalk opgericht. Na de mislukte staatsgreep heeft de Turkse regering in de afgelopen vijf jaar meer dan duizend particuliere scholen gesloten bij wetsbesluiten. Volgens de gegevens verzameld door de National Education Union (Egitim-Sen), verbood de regering 41005 leraren van het beroep en werden hun lesbevoegdheden ingetrokken. Deze docenten kunnen hun werk niet doen. Bovendien werden 16 universiteiten gesloten, terwijl 56000 studenten hun hoger onderwijs op de campussen voortzetten, en 5342 mensen hun baan verloren, onder wie 2465 academici. Dit alles gebeurde met het wettelijk besluit van de AKP-regering. Broken Chalk rapporteert over mensenrechtenschendingen in het onderwijs. We presenteren onze rapporten aan de mensenrechtenorganisaties van de Verenigde Naties en de Europese Unie. Broken Chalk organiseert straatprotesten om publieke aandacht te trekken en regeringen onder druk te zetten. Het publiceert persberichten over mensenrechtenschendingen op het gebied van onderwijs.”

HUSNA JALAL VAN AFGAN KABUL TURKSE COLLEGE: IK WIL DE STEM VAN AFGAN VROUWEN ZIJN

Husna Jalal, afgestudeerd aan het Afghaans Turks College, die asiel moest aanvragen in Nederland nadat de Taliban-regering het land had overgenomen, zei: “Twee maanden geleden ben ik vanuit Afghanistan naar Nederland gekomen. Ik ben afgestudeerd aan de Afghaanse Kabul Turkse universiteit. Ik heb op deze school in vijf jaar een uitstekende opleiding genoten. Nadat de premier van Afghanistan het land had verlaten, namen de Taliban het land over. Ik vond het geweldig om vandaag aanwezig te zijn bij het Wereldlerarendagprogramma van Stichting Gebroken Krijt in Amsterdam. Mijn asielproces in Nederland verloopt goed, een beetje langzamer. Nadat dit proces is voltooid, wil ik de stem zijn van Afghaanse vrouwen. Ik wil in dit vak werken.” ze zei.

AUTEUR JAMES ROOLVINK: NEDERLAND GEWONNEN IN ONDERWIJS, TURKIJE VERLOREN

James Roolvink, de moderator van het programma Broken Chalk World Teachers’ Day, zegt dat het voor leraren die na de fictieve staatsgreep asiel hebben aangevraagd in Nederland belangrijk is om in korte tijd Nederlands te leren en een nieuw leven te beginnen. James Roolvink zei: “Twee uur lang zat ik samen met Ramazan İnce, Fatih OK, Zeynep Efil, Burhan Kasap, Kadir Tan en Husna Jalal, leraren die op verschillende scholen en banen in verschillende steden van Nederland werken. Ik wil zeggen dat Nederland heeft gewonnen en Turkije heeft verloren. Omdat er in Nederland een tekort is aan 12.000 leraren, moeten de meeste vluchtelingen in Nederland leraar zijn. Ik zat samen met zeven docenten in het programma Gebroken Krijt. We brachten een bevorderlijke en succesvolle twee uur met hen door op mijn volledig Nederlandse onderwijssysteem zonder vertaler. Ik weet zeker dat ze een andere situatie zullen creëren voor het Nederlandse onderwijssysteem. Vooral hun zelfvertrouwen en het accentloos Nederlands spreken waren zeer indrukwekkend. Ik wil zeggen dat het voor mij persoonlijk een zeer succesvol programma was. Ik wens deze leraren veel succes in hun nieuwe leven.”

ŞAHİN: WAT KUNNEN WE VOOR NEDERLAND DOEN?

Neslihan Özcan Şahin zei dat ze 3 jaar geleden naar Nederland kwam en zei: “Ik was een natuurkundeleraar. Ik moest om politieke redenen asiel aanvragen in Nederland. Na mijn verlengd verblijf in het asiel kwamen we thuis. Ik solliciteerde op het onderwijsproject van de gemeente Amsterdam. Daarna heb ik deze opleiding afgerond. Ik heb het recht gekregen om als onderwijsassistent in Nederland te werken. Ik ben begonnen met lesgeven in Amsterdam op de middelbare school in Nederland. De Nederlanders zijn verbaasd. Omdat je tijdens het kamp niet veel kunt doen aan het leren van talen. We hebben geen cursus gehad. Het duurde te lang om een verblijfsvergunning te krijgen. We kwamen naar Nederland voor vrijheid. Dit land heeft ons onze vrijheid gegeven. Nu hebben we maar één doel: wat kunnen we doen voor dit land en deze mensen. We bespraken hoe we konden helpen en behulpzaam zijn in het Nederlandse onderwijssysteem in deze e Broken Chalk World Teachers’ Day-programma. Ik geloof dat elke student een heel andere intelligentie heeft.

KASAP: IK HEB VEEL BOEKEN IN NEDERLAND GELEZEN EN GELUIST. IK HEB ZELF VERNIEUWD

Burhan Kasap zei dat hij deelnam aan het Nederlandse onderwijssysteem met een project waaraan hij deelnam. Nederlands is een complexe taal. Drie jaar lang heb ik taalstudies en cursussen op de voet gevolgd. Ik ontmoette Nederlandse vrienden. Ik heb geprobeerd veel Nederlandse boeken te lezen en te beluisteren. Zo heb ik mijn taalbarrière verkleind. Ik ga nu werken op een school in Den Haag. Hier proberen we vast te houden aan het leven. Ik kwam hier om politieke redenen. Wij willen iets bijdragen aan de Nederlandse samenleving. Ik wil de Broken Chalk Foundation bedanken voor het geven van deze kans. Het is voor mij een zeer effectief programma geweest. We willen een serieuze bijdrage leveren door gebruik te maken van de kansen die Nederland ons heeft geboden. Dit was een begin. Ik hoop dat er in de toekomst meer nieuwe programma’s zullen volgen.

TAN: HET WAS EEN PLEZIER VOOR MIJ DE NEDERLANDSE TAAL TE LEREN

Kadir Tan leerde de Nederlandse taal in een korte periode van 3 jaar en ging aan de slag als lerares Frans in het Nederlandse onderwijssysteem. Hij zei: “Ik ben eerst betrokken bij het Nederlandse onderwijssysteem als Franse onderwijsassistent. Sinds ik lerares vreemde talen was in Turkije, had ik sympathie voor buitenlanders. Ik deed mijn best om mijn studenten van de vreemde taal Frans te laten houden. Het was mij een genoegen om de Nederlandse taal te leren. Ik leerde Nederlands niet als een verplichting maar als een plezier tijdens het leren. Het is een beetje een uitdaging vanwege mijn leeftijd. Ik zal graag Frans leren aan mijn studenten in Nederland omdat de Nederlandse overheid me deze kans heeft gegeven. Ik wil lesgeven in mijn land, maar het was geen geluk. Ik ben op niemand boos.

Ik kijk ernaar uit om mijn studenten met enthousiasme te ontmoeten. Ik leerde dat er een enorm lerarentekort is in Nederland. Wat dat betreft ben ik er volledig van overtuigd dat nieuwe jonge leraren een serieuze bijdrage zullen leveren aan het Nederlandse onderwijssysteem.”

 

OK: IK LEER ENGELS OP EEN HOGE SCHOOL

 

Fatih OK, die al vijf jaar in Nederland is, omschreef het proces van beginnen met lesgeven als volgt: “Het heeft lang geduurd voordat we onze plek in het Nederlandse onderwijssysteem innamen. Nadat ik de taal had geleerd, begon ik te solliciteren en kreeg ik een baan op een school in Hengelo, Nederland. Ik bleef Engelse les geven op de middelbare school. Ik ben best tevreden met mijn leven op dit moment.

Ondertussen organiseerde Broken Chalk een uitstekend programma in de hoofdstad Amsterdam. In het programma konden we onze ervaringen delen. Moderator James Roolvink stelde ons een aantal goede vragen, en ik vond het programma erg nuttig voor het onderwijs. Hopelijk kunnen we doorgaan.”

İNCE: DE TURKSE AMBASSADE HEEFT ONS PASPOORT NIET VERNIEUWD

Ramazan İnce, die 3,5 jaar geleden naar Nederland kwam en zei: “Onze kinderen zijn geboren in Nigeria. We waren gelukkig in Afrika. We hadden geen problemen met mensen in Afrika. Alle mensen hielden van ons. Nu wil ik graag uitleggen waarom we in Nederland zijn. En waarom we hier asiel hebben aangevraagd en waarom we onze familie en vrienden hebben achtergelaten. De paspoorten van onze kinderen waren bijna verlopen. De Turkse ambassade heeft de paspoorten van onze kinderen niet verlengd. Toen werden die van mijn vrouw en mijn paspoort ingetrokken. Je vraagt je misschien af waarom dit komt omdat de school waar ik werkte tot de Gülen Beweging behoorde. De AKP-regering onder president Erdogan verklaarde de Gülen-beweging een terroristische organisatie. Om deze reden werden onze paspoorten geannuleerd en werden de paspoorten van onze kinderen niet verlengd. De AKP-regering ontvoert leraren over de hele wereld. Het ministerie van Binnenlandse Zaken zei dat de Turkse nationale inlichtingendienst meer dan 100 leraren uit 18 verschillende landen had ontvoerd. We konden geen visa krijgen voor andere landen. Als je samenwerkt met de scholen van de Gülen-beweging, kun je geen visum krijgen. We hadden geen andere keuze. De paspoorten van onze kinderen waren maar drie maanden geldig. We moesten iets doen voordat de paspoorten verlopen. We hebben geprobeerd om via Amsterdam met KLM naar Roemenië te gaan. Het werkte. We kwamen aan op Schiphol en wachtten tot we onze volgende vlucht zouden missen. Daarna gingen we naar de politie in Amsterdam Schiphol en vroegen asiel aan. De wachttijden in de asielzoekerscentra waren erg lang. Ik zou iets moeten doen. Ik heb veel e-mails naar scholen gestuurd. Maar helaas kreeg ik altijd een negatieve reactie. Ze zeiden ‘sorry’ omdat ik geen verblijfsvergunning had. Ik heb geprobeerd Nederlandse lessen te volgen, maar dat kostte me veel geld. Ik heb drie verschillende ICT opleidingen gevolgd. Dit waren Data Science, Full Stack Web Developer en Microsoft Azure Cloud Engineer. Na mijn opleiding heb ik stage gelopen bij Fujitsu. Gelukkig bood Fujitsu me een vast contract aan. En nu werk ik al meer dan een jaar als systeemingenieur bij Fujitsu.”

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0