Nederlandse vrienden vieren ook het Suikerfeest mee

Nederlandse vrienden vieren ook het Suikerfeest mee

Amsterdam, 27 mei 2020, door Cees Buys De Nederlandse vrienden werden in Amsterdam niet vergeten bij de Eid al-Fitr, het Suikerfeest na afloop van

Integreren moet je willen
Gods Liefde verbindt!
Plastic2Oil: het pyrolyse proces

Amsterdam, 27 mei 2020, door Cees Buys

De Nederlandse vrienden werden in Amsterdam niet vergeten bij de Eid al-Fitr, het Suikerfeest na afloop van de Ramadan-maand. Met 200 zelfgemaakte baklava, Turks fruit en ander suikergoed willen we solidair zijn met, in dit geval, de bewoners van de Amsterdamse wijk De Aker, mensen werkzaam in de gezondheidsinstellingen, bij de brandweer en de politie daar. Ook het ziekenhuis en het ouderencentrum werden niet vergeten.

Samen met Samen met landelijke Platform INS die zich inzet voor de Kunst van het Samenleven en vergroten van kennis over Hizmet-beweging.Platform INS en ook de Amsterdamse stichting Witboek hebben we, in het kader van het thema ‘de  Kunst van het Samenleven’ (The Art of Coexistence) kleine draagtassen gevuld met zoete lekkernijen uit Turkije zoals daar zijn: baklava, Turks fruit, marshmallow en ander suikergoed. Ook hebben we hierin een informatiebrochure bijgevoegd zodat de ontvangers weten wat ons drijft met deze actie.

De huidige corona-crisis heeft ons in heel Nederland getoond hoe groot de structurele persoonlijke problemen zijn. We hebben het dan over eenzaamheid en ongelijkheid. Verder lijkt de polarisatie onderling verder te zijn toegenomen. Aan de andere kant is er de Ramadan. de maand van solidariteit, samen in vrede met elkaar samenleven, de maand van de tolerantie, respect en wederzijds begrip. Dit zijn de algemene moslimwaarden die samenhangen aan de vastenmaand Ramadan. We hebben met deze actie vele Amsterdammers getoond dat de islam vredelievend is en ook harmonie tussen mensen nastreeft. Vele Amsterdammers toonden daarbij hun sympathie.

Als aanhangers van de zogenoemde Hizmet-beweging, hebben we last van de negatieve publiciteit die hangt rondom de islam.

Nog altijd associëren vele Nederlanders de islam met terrorisme en ander geweld tegen mensen en de mensheid. Dit is beslist niet wat de Koran, als Heilig Boek van de moslims leert. Het is de eigen interpretatie van een zeer klein aantal geradicaliseerde en ook extremistische moslims die dit slechte imago voeden. Wij, als Hizmet-aanhangers, laten ons specifiek inspireren door de geestelijk moslimleider Fethullah Gülen die sinds jaar en dag stelt: “een terrorist kan nooit een moslim zijn en een echte moslim nooit een terrorist.” Hij baseert zich daarbij op de letterlijke inhoud van de Koran.

Hizmet-aanhangers willen zich verzetten tegen iedere vorm van geweld, moslim-radicalisering en -extremisme. Aan de andere kant zijn het de Hizmet-aanhangers die door de Turkse overheid, onder leiding van haar huidige president, valselijk worden beschuldigd van terrorisme. Dit is apert onwaar. De meeste Turkse vluchtelingen die door het Erdoğan-regime in Europa terecht zijn gekomen, zijn dan ook Hizmet-leden. Ze zijn allemaal het slachtoffer geworden van de heksenjacht die in Turkije is ontketend. Ook veel van de Erdoğan-aanhangers in Nederland en andere Europese landen laten zich gebruiken in deze ware heksenjacht op Hizmet-aanhangers. Waarom: omdat deze moslims vredelievend zijn, hier de dialoog zoeken met andersdenkenden en andersgelovigen, hoogopgeleid

zijn (politiemensen, rechters, advocaten, leraren, ondernemers, ambtenaren, militairen, etc.) en graag in harmonie met elkaar willen leven. In Turkije hadden ze ook allemaal een goede baan, huizen, vrienden en familie en daarmee wortels. De grote vraag is nu waarom president Erdoğan en zijn aanhang zoveel haat en agressie toont jegens de Hizmet-aanhangers.

Toen de Hizmet-vluchtelingen naar Europa werden verjaagd, kregen ze het predicaat ‘terrorist’ mee van het Erdoğan-regime. Dit was voor o.a. de Nederlandse overheid reden voor paniek. Een tsunami van vermeende terroristen kwam deze kant op, zo dacht men. Dit was de directe aanleiding voor de AIVD, de Nederlandse binnenlandse Veiligheidsdienst, iedere Hizmet-aanhanger die als vluchteling in Nederland aankwam, uitvoerig te screenen. Ok werden er Tweede Kamervragen gesteld over deze ‘tsunami’. Vervolgens kreeg de Nederlandse moslim- en Midden-Oosten autoriteit, professor dr. Martin van Bruinesse, verbonden aan de Universiteit van Utrecht, de opdracht tot een uitvoerig onderzoek naar de Hizmet-beweging. Veel meer deskundigen deden diepgaand onderzoek naar de Hizmet-beweging en hun leden. Welke de uitslagen zijn van al deze onderzoeken, beschrijft het volgende artikel:  https://www.hizmetbeweging.nl/over-hizmet/deskundigen-over-hizmet/.

Is het nu zo dat ook u, als lezer van dit artikel, bang bent voor moslim-agressie, ga dan moslims bewust niet uit de weg maar vraag hen op de man af: “ben je Hizmet-aanhanger?” Wordt deze vraag dan beantwoord met ‘ja’, dan weet je zeker dat die specifieke moslim nooit iemand kwaad zal doen. Een geradicaliseerde of extremistische moslim zal namelijk op deze vraag nooit ‘ja’ zeggen. Het vredelievende gedachtegoed van Fethullah Gülen past namelijk niet bij moslim-extremisme.

Als het antwoord ‘nee’ is, betekent dit natuurlijk niet dat die betrokken moslim een extremist is of geradicaliseerd. Het zou natuurlijk zot zijn om dit te stellen. Wat wij hier echter wel hard stellen, is, dat iemand die deze belangrijke vraag met ‘ja’ beantwoord, bijna per definitie een goede en ook zuivere moslim is waarvan je nooit iets te vrezen zult hebben. Een tweede, bevestigende vraag kan dan zijn: “is je inspiratiebron Fethullah Gülen?” Ook deze vraag moet overtuigend met een ‘ja’ worden beantwoord▪

 

 

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0