Open graf voor degenen die over de dood willen nadenken. Het graf, dat werd geopend in de tuin van de studentenkerk van de Radboud Universiteit in Ni
Open graf voor degenen die over de dood willen nadenken.
Het graf, dat werd geopend in de tuin van de studentenkerk van de Radboud Universiteit in Nijmegen, wordt bezocht door nieuwsgierigen naar het leven na de dood.
Ilse Hubers, de secretaris van de Studentenkerk van de Radboud Universiteit, legt uit dat de achtertuin van de universiteit wordt doorgegeven aan het graf en zei: “De studenten zien de dood en het leven na de dood in zichzelf.”
Hubers vat samen wat de doelstellingen van het project zijn: “Geef onze studenten de tijd om na te denken over het leven. En we raden je aan om de dood na leven te herinneren. We bevinden ons in een tijd waarin stress vaker voorkomt, vooral onder studenten. Het is buitengewoon belangrijk dat mensen de kans krijgen om in dit graf na te denken over leven en dood. De tombe trekt vanuit elk gezichtspunt verschillende mensen aan. Christenen, moslims en hervormers onder hen komen naar het graf. Sommigen zijn volledig ontspannen, terwijl anderen hierdoor getroffen worden. Het graf doet hen denken aan leven, dood en alles wat daarmee samenhangt. ”
Melissa Ketelaar (22) is een van de studenten die in dit graf durfde te slapen. Studente Culturele Studies Melissa Katelaar, die 40 minuten werd begraven, zei: “Ik ben niet religieus, dus ik neem aan dat het leven eindigt als ik sterf. Ik begon na te denken over wat echt belangrijk voor me is in het graf. Dit graf zette me echt aan om na te denken over het leven. Meditatie gaat daar helemaal over. ”
DE GRAF HERINNERT HET ERFGOED
Mehmet Refii Kileci, die werkt aan het Rumi Art Institute in Rotterdam, Nederland, herinnerde eraan dat het vermogen om in een open graf te slapen als het verband tussen de dood is in het soefisme, vooral in de Naqshbandi-sekte.
Kileci zei: “Omdat ze niet al te neigend waren naar de wereld door na te denken over de dood, klaar te zijn voor het hiernamaals, hebben ze in de Radboud Universiteit Studentenkerk een mooi en een groot deel van de kerk als moskee toegewezen aan moslimstudenten. Ze maakten aparte wasplekken voor jongens en meisjes, en een ander gedeelte was gereserveerd voor verschillende religies: dit is hoeveel we nodig hebben om samen te leven, vriendschap, broederschap, ver weg van het lawaai, als de islamitische wereld. De tombe, die hier openlijk gecreëerd wordt, is een traditie in het soefisme, vooral de Râb, om het hiernamaals te herinneren en niet volledig over te geven aan tijdelijke wereldse verleidingen.
ta-i Mevt ‘of om de dood te herdenken. Ongeacht religie, taal of afkomst, we moeten elkaar als menselijke wezens zien en respecteren. Zoals Ali ibn Abu Talib (ra) zei: “Mensen zijn ofwel broeders in religie of broeders in de mensheid, Hz. Het is een afstammeling van Adam (as). ”
“DENK DUS DE DOOD DIE ALLE GENOEGEN VERNIETIGT”
Mehmet Refii Kileci vervolgde zijn studie aan het Rumi Art Institute en vervolgde als volgt: “Voor veel mensen wordt de dood beschouwd als een moment van ontmoeting met de geliefde en een muze. In mystiek denken wordt het feit van de dood gewaardeerd, en de vrienden van Allah, die tot het geheim van sterven voor de dood zijn gekomen, beschouwden het als een huwelijksnacht. Voor hen is de dood het begin van een tweede en eeuwig leven. Om deze reden hechtten soefi’s belang aan de dood, die zij opzettelijke dood noemen, die wordt gedefinieerd als de discipline van de natuurlijke wensen en verlangens van mensen. Daarom hebben ze de deugd gehad na te denken over het nut van de hele mensheid, niet van hun ziel, bij al hun activiteiten. In het soefisme wordt het omgaan met de dood ook wel ‘contemplation-i mawt’ genoemd. Reflectie op de dood heeft een grote invloed op menselijk gedrag en attitudes. In een hadith van hadith de profeet (vrede zij met hem) en vrede zij met hem: “Denk aan veel dood die alle genoegens vanaf zijn wortel vernietigt!”
COMMENTS