Impressie interculturele verbroederingsavond in Krommenie rond Franciscus & Rumi

Impressie interculturele verbroederingsavond in Krommenie rond Franciscus & Rumi NIEUWE-NEDERLANDER, KROMONIE De “Kunst van het samenleven”.

Moeder van premier Rutte overleden.
Nu ook 11.000 vrouwen onschuldig vast in Turkije
Plastic2Oil: de Analyse

Impressie interculturele verbroederingsavond in Krommenie rond Franciscus & Rumi

NIEUWE-NEDERLANDER, KROMONIE

De “Kunst van het samenleven”. Steeds weer zijn de door Basri Dogan georganiseerde avonden een verrassing en de avond op vrijdag 23 september overtrof de verwachtingen van velen. Ruim 200 mensen waren samengekomen in de Petruskerk in Krommenie voor een avond rond het thema Franciscus en Rumi. Mensen van verschillende achtergrond, vanuit verschillende religies en van verschillende locaties (tot aan België toe). Een idee van Basri en predikant Kok Klever dat bij een eerdere bijeenkomst in Amsterdam is ontstaan en met hulp van vele anderen is vormgegeven in de prachtige Petruskerk in Krommenie.

Na de inleidende woorden door Basri volgde een prachtige co-creatie met woord en gezang door predikant Kok Klever en pastors Matthé en Johannes waarin het leven van Franciscus werd beschreven en zijn toewijding aan de onbaatzuchtige Liefde die hij met tijdgenoot Rumi deelde. Zeer treffende woorden van Kok Klever over die universele Liefde die met ons verstand niet te beredeneren is.

Ook een prachtig gebed van een vertegenwoordiger van de Bahai religie die in de negentiende eeuw gesticht is in Perzië (Iran) en de geestelijke eenheid van de mensheid benadrukt en de ene bron waaruit alle religies ontspruiten.

Jan Paul Buijs is vervolgens dieper ingegaan op het leven en werk van Rumi en diens leermeester Shams Tabrizi. Rumi die ongeëvenaard is in het beschrijven van wat Liefde is en tegelijk heeft aangegeven spijt te hebben van alles dat hij er ooit over heeft geschreven omdat het in woorden niet te benaderen is. Toch is Rumi ook in onze tijd nog een van de meest gelezen dichters in de wereld en in zijn tijd werd hij geprezen door zowel christenen, joden en moslims en zelfs door de vijandelijke macht van Mongolië die Anatolië was binnengevallen.

Na deze beschouwingen volgden het prachtige Ney-spel (rietfluit) van Mustafa Simsekler en de gebedsoproep door Serkan Efil. Het hoogtepunt van de avond was de Sema- (Derwish-) dans van grootmeester Abdulkadir Dikiçi. Deze bewegende meditatie is in de 13e eeuw door Rumi en zijn Mevlevi soefi-orde ontwikkeld en is vol van symboliek. De zwarte mantel die wordt afgeworpen voor het begin van de dans staat voor al onze materiele hechtingen in dit leven. Het witte gewaad daaronder symboliseert een lijkwade en de hoge hoed een grafsteen: symbolen voor de egodood,
het volledig leeg zijn van de geest van de Sema-danser die op dat moment slechts een kanaal is voor de universele Liefde van God.

Na de Sema-dans volgde een warme uitwisseling in het voorste gedeelte van de kerk met een veelheid aan hapjes en thee die door de organisatie werden aangeboden.

Behalve aan Basri en Kok gaat veel dank uit naar Kamila Boukfauz en Gülsima Tanriverdioglu voor het faciliteren van de avond en de sprekers en naar de vele mensen die hebben bijgedragen aan de organisatie en de hapjes en rozen voor de aanwezigen. Ook dank aan de kinderen uit de verschillende AZC’s die de tekeningen in de expositie hebben gemaakt met hun impressies van de vlucht uit hun thuisland.

 

 

FOTOGALERIJ RUMI

  

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0