Het thema voor de wereld lerarendag 2022 “De transformatie van het onderwijs begint bij de leraren”

5 OKTOBER WERELD LERARENDAG 2022 NIEUWE-NEDERLANDER, AMSTERDAM Het thema voor de wereld lerarendag 2022 “De transformatie van het onderwijs be

Een verhaal van vriendschap van Tante Sandra (inmiddels overleden) Vriendschap begon met een rode fiets  
Gevluchte ex-kolonel met de dag pessimistischer: ‘Ik zou het liefst de democratie in Turkije herstellen’
Verbinding met diverse nationaliteiten en Rumi bijeenkomsten

5 OKTOBER WERELD LERARENDAG 2022

NIEUWE-NEDERLANDER, AMSTERDAM


Het thema voor de wereld lerarendag 2022 “De transformatie van het onderwijs begint bij de leraren”

De wereld viert 5 oktober als Wereld Lerarendag.

Leraren zijn cruciale toekomstontwikkelaars en onderwijstransformatoren, zoals bleek op het hoogtepunt van de Covid-19 pandemie. Leraren en onderwijspersoneel speelden een essentiële rol in de reactie op de crisis en de verstoringen van het onderwijs. Zij vonden hun rol opnieuw uit om aan de veranderende en opkomende eisen te voldoen. Velen moesten hun onderwijs- en leerprocessen reorganiseren en aanpassen, vooral die in verband met online- en afstandsonderwijs. Zij verleenden sociaal-emotionele en psychologische steun aan studenten door deel te nemen aan activiteiten om de financiële zekerheid van studenten en hun gezinnen te waarborgen.

In de wereld van vandaag staan leraren voor vele uitdagingen, maar welke?

De wereld heeft een tekort aan voldoende gekwalificeerde leraren.
In 2015 waren er bijna 69 miljoen leraren in het basis- en voortgezet onderwijs nodig om universele inschrijving in het basis- en voortgezet onderwijs en de Sustainable Development Goals te bereiken (UNESCO-UIS, 2016).

Veel leraren hebben geen toegang tot kwaliteitsopleidingen en continue professionele ontwikkeling tijdens hun loopbaan.
Wereldwijd beschikte 83% van de leraren in het basis- en voortgezet onderwijs over de minimaal vereiste kwalificaties, maar in landen met een laag inkomen was dat slechts 70% en 64% (UIS-Teacher Task Force, 2021).

De arbeidsomstandigheden van veel leraren zijn ontoereikend en ondermijnen de aantrekkelijkheid van het beroep.
De meeste lerarenvakbonden melden zorgen dat de beloning te laag is, de arbeidsomstandigheden verslechteren en de infrastructuur ter ondersteuning van het lesgeven en leren geen prioriteit is voor overheidsinvesteringen. (Education International, 2021).

Wij willen licht werpen op de gevaren waarmee leraren overal ter wereld worden geconfronteerd. De hierboven genoemde zaken zijn afkomstig uit het persbericht van de UNESCO, maar komen slechts overeen met enkele van de uitdagingen die plaatsvinden. Leraren zijn gedood, gevangen gezet, verbannen en hebben hun leven verloren door onderdrukking, conflicten en vervolging in de wereld. De aanslagen variëren van bomaanslagen op scholen tot massale schietpartijen. Ook verkrachting en seksueel geweld, willekeurige arrestaties en gedwongen rekrutering kwamen voor, aangezet door gewapende groepen. Aanvallen op het onderwijs schaden de leerlingen en leraren, maar treffen ook de gemeenschappen, zowel op korte als op lange termijn.

Om er een paar te noemen,

In Noordoost-Nigeria zijn in negen jaar tijd 611 leraren gedood en 910 scholen verwoest.[1] Meer dan 22.000 studenten en leraren zijn de afgelopen vijf jaar gewond geraakt of gedood bij aanvallen op het onderwijs.[2]
Sinds 2009 hebben ten minste 177 van de Amerikaanse scholen een schietpartij meegemaakt.[3] Aanvallers doodden 110 studenten en docenten, en 246 raakten gewond.[4]
Tussen 2015 en 2019 hebben 93 landen minstens één aanslag op het onderwijs meegemaakt, 19 meer landen dan in de vorige rapportageperiode van 2013-2017.[5]
Jemen en de Democratische Republiek Congo zijn bijzonder zwaar getroffen, met 1.500 aanvallen op scholen in elk land, en Afghanistan, Palestina en Syrië zagen er allemaal 500.[6]
In Turkije zijn leraren gemarteld, gevangen gezet, verbannen en om het leven gekomen. Door de onwettige en onrechtvaardige praktijken van de huidige regering in Turkije, de onderdrukking van de samenleving, de intrekking van de diploma’s, werkvergunningen en paspoorten van leraren, hebben honderdduizenden mensen hun land illegaal moeten verlaten, met gevaar voor eigen leven. De Turkse regering heeft het gemunt op leraren die in het buitenland wonen en de minister van Buitenlandse Zaken heeft opgeschept over de ontvoering van meer dan 100 leraren/onderwijzers uit 19 landen door de Turkse nationale inlichtingendienst. De Turkse regering heeft leraren ontvoerd uit Afghanistan, Azerbeidzjan, Albanië, Bulgarije, Gabon, Indonesië, Kazachstan, Kosovo, Maleisië, Myanmar, Thailand, Pakistan, Kirgizië en Qatar.
Als Broken Chalk vinden wij dat leraren op deze belangrijke dag samen met hun leerlingen moeten werken. Leraren hebben zich toegewijd aan hun werk en blijven mensen onderwijzen, waardoor ze een bijdrage leveren aan de samenleving en de mensheid, waar ze ook wonen. Helaas zijn sommigen van hen er niet meer als gevolg van slechte overheidspraktijken, gewapende groepen en massale schietpartijen. Wij pleiten voor de rechten van leraren via de nationale en internationale rechterlijke macht en willen de aandacht van regeringen, belanghebbenden, niet-gouvernementele organisaties en mensenrechtenverdedigers vestigen op de strijd tegen de mensenrechtenschendingen waarmee leraren worden geconfronteerd.

Wij wensen alle leraren in de wereld een fijne Wereld Lerarendag!

Broekenchalk Nederland 🇳🇱

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0