De wereld viert 5 oktober als Werelddag van de Leraren

De wereld viert 5 oktober als Werelddag van de Leraren

De wereld viert 5 oktober de Wereld dag van de Leraren 5 oktober 2020 door Cees Buys De stichting Broken Chalk is de organisator in Nederlan

Alle namen nieuwe kabinet bekend: Hoekstra op Buitenlandse Zaken en Kuipers op VWS
Sinds 15 juli 2016 zijn
Demonstraties voor Oekraïne in Nederland: ‘Mooi om eenheid te zien’

De wereld viert 5 oktober de Wereld dag van de Leraren

5 oktober 2020 door Cees Buys

De stichting Broken Chalk is de organisator in Nederland om de Wereld dag van de Leraren te vieren. Echter niet alleen dit maar ook om de stem te zijn van al die duizenden leraren die zijn gedood, gevangen gezet, verbannen en gemarteld als gevolg van onderdrukking, conflicten en vervolgingen in de wereld.


Leraren zijn de architectuur van de samenleving. Wij accepteren allen dat onderwijs een zeer hoge prioriteit in een samenleving. Zonder de juiste kennis zouden we niet in staat zijn om een vriendelijke gemeenschap te creëren. Het licht van het onderwijs dat kan helpen om het kwaad uit de samenleving te elimineren en een aantal goede gedachten te introduceren.

Vandaag willen we de internationale Leraren dag als dag van alle leraren in de wereld vieren. Vieren willen we maar deze viering heeft ook een zwarte rand. Wij willen u als lezer ook informeren over vele plaatsen in de wereld waar het voor leraren gevaarlijk is. Dit gevaar heeft vele verschillende gezichten. Het varieert van het bombarderen van scholen tot het doden van studenten en leraren. Ook verkrachting en seksueel geweld, willekeurige arrestaties en gedwongen rekrutering, aangezet door legers of gewapende groepen, komen voor. Aanvallen op het onderwijs brengen niet alleen schade toe aan de leerlingen en leraren, maar hebben ook een jarenlange negatieve invloed op de gemeenschappen wereldwijd. Hieronder geven we een opsomming van een deel van de wantoestanden onder leraren en hun leerlingen:

1. Nigeria: 611 Leraren gedood, 910 scholen verwoest in negen jaar in het noordoosten van dit land.
2. Mali 2019: Vijfenzeventig kinderen zijn gewond geraakt bij gewelddadige aanvallen. Bijna honderd kinderen zijn gerekruteerd als kindsoldaten en 900 scholen zijn nog steeds gesloten vanwege de onveiligheid.
3. Meer dan 22.000 studenten en leerkrachten zijn de afgelopen vijf jaar bij aanvallen op het onderwijs gewond geraakt of gedood.
4. Amerika: Sinds 2009 hebben ten minste 177 van de Amerikaanse scholen een schietpartij meegemaakt. Aanvallers doodden 110 studenten en leraren, 246 gewonden.
5. Tussen 2015 en 2019 hebben 93 landen ten minste één aanval op het onderwijs meegemaakt, 19 meer landen dan in de vorige verslagperiode 2013-2017.
6. Vooral Jemen en de Democratische Republiek Congo werden zwaar getroffen, met 1.500 aanvallen op scholen in elk land.
7. Afghanistan, Palestina en Syrië kregen te maken met meer dan 500 aanvallen.
8. Kameroen: Meer dan 1.000 school- en universiteitsstudenten werden bedreigd, ontvoerd, gewond of gedood door gewapende groepen of veiligheidstroepen.
9. Oekraïne: Sinds het begin van het conflict begin 2014 zijn meer dan 750 onderwijsfaciliteiten aan beide zijden van de contactlijn beschadigd of vernield als gevolg van de vijandelijkheden.

De hierboven genoemde feitelijke gevallen zijn het resultaat van oorlogen en conflicten in deze landen. Eén van de prioriteiten van deze landen is het terugdringen van genoemde gewelddadigheden.

De Broken Chalk organisatie is ook in het bijzonder gericht op Turkije dat, als NAVO-land, dat zich vanaf de vermeende coup daar op 15 juli 2016 ook schuldig maakt aan gewelddadigheden richting leraren en leraressen. Echter hier zijn het niet de gewelddadige milities maar de Turkse overheid zelf. De groep leraren worden beschouwd als mensen die zich laten inspireren door de Turkse geestelijke moslimleider Fethullah Gülen. Alleen door een zekere geloofsvoorkeur (de gematigde islam) worden deze leraren in dat land blootgesteld aan martelingen, ze worden zonder enige vorm van proces in de gevangenis gezet, ze worden verbannen of hebben inmiddels hun leven verloren.

Volgens de gegevens van de Turkse Unie van Onderwijs (Eğitim-Sen) heeft de Erdoğan-regering 41.005 onderwijzers ontslagen, waaronder 33.965 onderwijzers, 5.740 academische medewerkers en 1.300 administratieve medewerkers van diverse Turkse onderwijsinstellingen. Ook trok de Turkse regering de onderwijsvergunningen in van meer dan 23.464 leerkrachten. Leerkrachten die vroeger voor de bij de Gülen-beweging aangesloten privéscholen werkten. Het aantal docenten, die hetzelfde lot hebben ondergaan sinds ze voor deze voorbereidende scholen werkten, is officieel onbekend maar schattingen liggen ongeveer rond de 30.000.

Volgens informatie van de Turkse minister van Onderwijs İsmet Yılmaz zijn inmiddels 1.069 particuliere scholen gesloten. De regering heeft ook 1.550 universitaire voorbereidingsscholen gesloten en 18.528 docenten zijn in één nacht werkloos geworden. Net na de eerder genoemde couppoging in Turkije sloot de regering 301 particuliere studiecentra en zo werden 19.847 mensen aan de lijst van werkloze leraren toegevoegd. Vijftien privé-universiteiten, waar meer dan 56.000 studenten hoger onderwijs volgden, werden ook gesloten, waardoor 5.342 mensen (waaronder 2.465 academici) hun baan kwijtraakten.

Door de feitelijk onrechtmatige en ook zeer onrechtvaardige praktijken van de huidige regering in Turkije als onderdrukking van de leraren (van basisonderwijs tot en met academisch niveau) en het intrekken van lerarendiploma’s, werkvergunningen en paspoorten, moesten honderdduizenden mensen hun land illegaal verlaten waarmee ze hun leven riskeerden.
Helaas hebben sommigen van hen, waaronder ook baby’s en kinderen, het leven verloren tijdens hun vlucht over de Egeïsche Zee en de rivier de Evros. Hieronder drie Turkse lerarenfamilies die hun leven hebben gelaten bij hun vlucht uit Turkije. De lijst van alle slachtoffers is helaas vele malen langer:
a. Maden’s familie, de moeder en vader stierven in de Egeïsche Zee met hun drie kinderen.
b. Doğan en Abdulrezzak families stierven in de Evros rivier met hun kinderen,
c. Halil Dinç, die ook een leraar was, stierf aan een hartaanval in Athene, Griekenland.
De Turkse regering richt zich daarnaast ook op Turkse leraren die in het buitenland wonen. De Turkse minister van Buitenlandse Zaken is opgetogen over de ontvoering door de Turkse Nationale Inlichtingendienst van 100 leraren en andere vermeende Gülen-sympathisanten uit 18 landen. Zo heeft de Turkse regering leraren ontvoerd vanuit Afghanistan, Azerbeidzjan, Albanië, Bulgarije, Gabon, Indonesië, Kazachstan, Kosovo, Maleisië, Myanmar, Thailand, Pakistan en Qatar.

Geachte leden van de Nederlandse politiek en de pers,
als Broken Chalk waren wij van mening dat leerkrachten op deze cruciale dag zoals gewoonlijk samen met hun leerlingen zouden moeten zijn. Helaas zijn sommigen van hen al onder moeilijke omstandigheden of in ballingschap gestorven. Anderen zijn op verdachte wijze gestorven, waarbij gewapende groepen een aantal van de scholen vernietigden. Leraren zijn toegewijd aan hun werk en blijven hun leerlingen opleiden en zo bijdragen aan de maatschappij en de mensheid, waar ze ook wonen. We blijven de rechten van de leraren opeisen via de nationale en internationale rechterlijke macht. We willen de aandacht van alle landen, belanghebbenden, niet-gouvernementele organisaties en ook het publiek. Mensenrechtenactivisten vestigen aandacht op hun strijd tegen de schendingen van de mensenrechten waarmee leraren worden geconfronteerd.

Als laatste wil Broken Chalk – platform direct ook een nieuw thema introduceren op een zeer actueel onderwerp. Dit thema luidt: “Leraren: Leidend in een crisis, de toekomst herbelevend.” Wij willen met dit artikel de aandacht vestigen op al die leraren, wereldwijd, die er voor hun leerlingen willen zijn en alles in het werk te stellen wat in hun vermogen ligt ondanks alle tegenwerking die ze ondervinden door het Covid-19 virus.

In vergelijking met vele andere beroepen en het feit dat lesgeven zeer belangrijk werk is om onze jeugd klaar te stomen voor een goede toekomst, willen we memoreren dat velen, internationaal bezien, nog altijd onderbetaald worden. Nooit en te nimmer kan de waarde van de goede ontwikkeling van onze jeugd in geld worden uitgedrukt. Het onderwijzen en laten ontwikkelen van onze jeugd is de basis van onze maatschappij in de toekomst. Leraren zijn, wereldwijd, degenen die onze toekomst vormgeven. Genoeg betalen is niet het enige probleem waar ze mee te maken hebben.

Hieronder een aantal links die verdere verdieping geven aan hetgeen hierboven is gemeld:
1. https://allafrica.com/stories/202009090067.html
2. https://www.telegraph.co.uk/global-health/science-and-disease/22000-students-teachers-harmed-killed-attacks-education-last/
3. https://edition.cnn.com/interactive/2019/07/us/ten-years-of-school-shootings-trnd
4. https://www.telegraph.co.uk/global-health/science-and-disease/22000-students-teachers-harmed-killed-attacks-education-last/
5. https://www.telegraph.co.uk/global-health/science-and-disease/22000-students-teachers-harmed-killed-attacks-education-last/
6. https://www.unicef.org/press-releases/attacks-schools-quadruple-conflict-hit-eastern-ukraine-unicef
7. https://stockholmcf.org/turkish-teacher-not-assigned-over-his-alleged-links-to-gulen-movement-killed-in-workplace-accident/
8. https://stockholmcf.org/turkey-celebrates-teachers-day-as-tens-of-thousands-of-dismissed-teachers-jobless-or-in-prisons/
We wensen alle leraren in de wereld een gelukkige leraren-dag toe!
Ondertekend door: Broken Chalk (www.brokenchalk.org, @brokenchalk▪

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0